
L'abandonament del món rural i el trencament de la
transmissió oral intergeneracional han creat una separació amb aquell món, tant
física com emotiva i afectiva. Fins el punt que els joves que hi romanen han
perdut les plantes silvestres com a referent cultural, com a part de l'imaginari
col·lectiu generador de coneixement, i difícilment les identifiquen com a fonts
grates i gratuïtes d'aliment, jocs, rituals o evocacions simbòliques. Des de
mitjan segle passat assistim a una mena de buidatge pr
ogressiu en la memòria
col·lectiva d'allò que anomenem etnobotànica infantil: les relacions amb les
plantes pròpies de la infància i l'adolescència i que no es tornen a tindre quan
ens fem adults. I quan aconseguim rescatar dels reservoris més profunds de la
memòria les ancestrals relacions que vam tindre amb les plantes ens adonem que
l'etnobotànica infantil pràcticament s'ha perdut. Una etnobotànica polifacètica
que comprenia de menjars a jocs, d'instruments cinegètics a musicals, de rituals
de trànsit entre etapes vitals a la confecció manual d'ornaments.
Per a seguir llegint l'article:
Revista Mètode. Universitat de València.